Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Zamyka się coraz więcej sklepów. Nie wytrzymują konkurencji

Mniejsze sklepy nie wytrzymują konkurencji z dyskontami, marketami i handlem internetowym. Dziennie w Polsce zamyka się średnio 30 placówek. I ten trend się nie zmienia.
zakupy
Mniejsze sklepy nie wytrzymują konkurencji z dyskontami, marketami i handlem internetowym

Autor: Canva | Zdjęcie ilustracyjne

W ostatnim roku w Polsce zamknięto 2 tys. sklepów. Jednocześnie zawieszono działalność nieco ponad 9,1 tys. placówek stacjonarnych, czyli blisko 2,5 proc. wszystkich detalicznych sprzedawców działających w Polsce – podaje „Rzeczpospolita”, opisując raport firmy Dun & Bradstreet. 

Reklama

W Polsce – dodajmy – działa obecnie 367,1 tys. tradycyjnych sklepów.

Wojna cenowa dyskontów i coraz wyższe koszty

To się jednak szybko zmienia, bo średnio dziennie w Polsce zamyka się 30 placówek. I to już siódmy rok z rzędu, w którym widać ten niezdrowy trend. Praktycznie nie ma segmentu handlu detalicznego, który nie miałby kłopotów. Najmocniej na rynku trzymają się sklepy z produktami tytoniowymi i piekarnie. Najsłabsza jest kondycja sklepów papierniczych, obuwniczych, z farbami czy dywanami.

– Powody likwidacji placówek od lat są te same: przede wszystkim niezwykle niska rentowność handlu detalicznego, coraz wyższe koszty prowadzenia działalności gospodarczej, wojna cenowa największych sieci handlowych, co przekłada się na istotną dysproporcję cenową między dyskontem a małym sklepem osiedlowym. I to na każdym produkcie – analizuje Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet.

Tym przyciągają duże sklepy

I trudno się nie zgodzić z tą opinią, kiedy spojrzy się na rozwój sieci dyskontowych. 

– W okolicy od lat mam spory spożywczak, ale od niedawna też market, dyskont, i widzę, że w budowie są dwa kolejne. Oddalone od siebie o jakieś 700 metrów – mówi w rozmowie z nami pan Michał.  

I dodaje, że programy lojalnościowe, niższe ceny, promocje, duże parkingi to czynniki, które przyciągają do większych placówek. 

– Choć staram się ich unikać, to jednak duże zakupy robię właśnie tam – przyznaje mężczyzna.

Coraz więcej zakupów robimy w Internecie

Nie tylko markety dobijają małe sklepy. Swoje robi także Internet. Polacy coraz więcej kupują w sieci. I już nie tylko odzież, obuwie czy kosmetyki. E-koszyki zapełniają się najróżniejszymi produktami.

Dziennik przypomina, że w ostatnim roku w Polsce przybyło ponad 6,5 tys. sklepów internetowych, jest ich obecnie przeszło 72 tys.

Reklama

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Kasandra 16.02.2025 07:58
Bardzo dobrze,nie będą pindrzyc się tylko pracować i szanować klienta.Ja też wolę duże sklepy i internet.

Reklama
Reklama