Polregio
Spółka skupiająca się na przewozach regionalnych, czyli pociągach, którymi ludzie codziennie dojeżdżają do pracy czy szkoły, wprowadza wiele zmian. Najważniejsze to m.in.:
- W województwie dolnośląskim:
Trasa jednej pary pociągów relacji Wrocław Główny-Bierutów-Wrocław Główny zostanie wydłużona do Namysłowa, a relacji Wrocław Główny-Namysłów-Wrocław Główny do Kluczborka. Pociąg na trasie Wrocław Główny-Częstochowa oraz wszystkie połączenia na trasie Głogów-Leszno-Głogów będą kursować codziennie.
- W województwie kujawsko-pomorskim:
Zostanie wprowadzona nowa, kursująca codziennie para pociągów BARNIM w relacji Bydgoszcz Główna-Szczecin Główny przez Piłę Główną, Kalisz Pomorski, Stargard.
1 stycznia 2025 r. – po północy – będą również kursowały dodatkowe pociągi zatrzymujące się na wszystkich stacjach i przystankach w relacjach: Toruń Wschodni-Bydgoszcz Główna-Nakło nad Notecią, Toruń Wschodni-Włocławek-Kaliska Kujawskie, Toruń Wschodni-Inowrocław-Mogilno, Toruń Główny-Jabłonowo Pomorskie.
- W województwie lubelskim:
Dodatkowe połączenia w dni nauki szkolnej pojawią się na trasach Lublin Główny-Łuków Łapiguz-Lublin Główny, w dni robocze będzie kursował pociąg przyspieszony Lublin Główny-Dęblin-Lublin Główny. Częstotliwość kursowania zostanie też zwiększona na trasie Zamość Wschód-Zawada-Zamość Wschód, a liczba pociągów relacji Lublin Główny-Łuków-Lublin Główny przez Lubartów i Parczew wzrośnie z 1 do 4 par. Wydłużona zostanie trasa jednego pociągu Chełm-Rejowiec na Chełm-Lublin Główny (codziennie oprócz niedziel), Zamość Wschód-Lublin Główny na Hrebenne-Lublin Główny (kursy w niedziele) oraz Zamość Wschód-Lublin Główny na Bełżec-Lublin Główny (codziennie oprócz niedziel, poza sezonem letnim).
- W województwie lubuskim:
Dodatkowe pary pociągów pojawią się na trasach: Węgliniec-Zielona Góra Główna, Żagań-Węgliniec, Zielona Góra Główna-Żagań, Rzepin-Frankfurt Oder-Rzepin, Zielona Góra Główna-Szczecin Główny oraz Szczecin Główny-Zielona Góra Główna. Dostosowane do potrzeb pasażerów zostaną również godziny odjazdów pociągów na trasie Zielona Góra Główna-Guben. Uruchomione zostaną 3 pary pociągów na trasie Rzepin-Kostrzyn-Rzepin. Korzystający z nich pasażerowie będą mogli wygodnie przesiąść się w Rzepinie do pociągów do/z Zielonej Góry. Do stacji Zielona Góra Główna będzie też dojeżdżał wieczorny pociąg dotychczasowej relacji Goerlitz-Żagań.
Pociągi Polregio od połowy grudnia będą kursować częściej na liniach: Zielona Góra Główna-Frankfurt Oder, Rzepin-Zbąszynek (kursy wahadłowe skomunikowane w Zbąszynku i Rzepinie), Zielona Góra Główna-Gorzów Wielkopolski (pociąg co 2 godziny), Zielona Góra Główna-Zbąszynek, Kostrzyn-Gorzów Wielkopolski, Krzyż-Gorzów Wielkopolski, Szczecin-Kostrzyn. Wszystkie połączenia na trasie Głogów-Leszno-Głogów oraz pociąg nr 88403 relacji Krzyż-Szczecin Główny będą kursować codziennie. Pociągi Regio do/z Gorzowa Wielkopolskiego zostaną skomunikowane w Krzyżu z pociągami PKP IC do/z Warszawy.
Wakacyjny pociąg Karsibór z Zielonej Góry do Świnoujścia pojedzie w 2025 r. w nowych, atrakcyjniejszych godzinach, w całości jako przyspieszony z pominięciem Szczecina Głównego. Pozwoli to skrócić czas przejazdu o około 45 min.
Lubuszanie będą mogli korzystać również z pociągu przyspieszonego Merkury relacji Szczecin Główny-Poznań Główny-Szczecin Główny. Skład będzie kursował w piątki i niedziele oraz dni wzmożonego ruchu podróżnych.
Na terenie województwa będą otwarte 3 nowe przystanki, na których zatrzymają się pociągi Polregio: Rzepin Miasto, Żary Muzyków oraz Słone.
- W województwie łódzkim:
Polregio uruchomi 5 par pociągów na reaktywowanej po 12 latach przerwy linii 146 Częstochowa-Chorzew Siemkowice. Podróżni będą też mogli korzystać z nowego, bezpośredniego połączenia z Łodzi Fabrycznej przez Tomaszów Mazowiecki i Włoszczowę Północ do Kielc i z powrotem. Dodatkowe kursy pojawią się na trasach Kutno-Toruń oraz Radomsko-Częstochowa–Radomsko.
- W województwie małopolskim:
Na trasie Kraków Główny-Podłęże-Kraków Główny (przez stację Kraków Nowa Huta) pojawi się aż 14 nowych par pociągów. Dodatkowe połączenia zostaną też uruchomione w relacjach Trzebinia-Czechowice-Dziedzice-Trzebinia, Kraków Główny-Kielce Główne-Kraków Główny, Kraków Główny-Bielsko-Biała Główna-Kraków Główny, Zakopane-Nowy Targ (w dni robocze) oraz Kraków Główny-Czechowice-Dziedzice-Kraków Główny. 3 pary pociągów relacji Piwniczna-Nowy Sącz będą miały wydłużoną trasę do miejscowości Stróże, jedna para relacji Kraków Główny-Sucha Beskidzka-Kraków Główny dojedzie do Chabówki, a pociąg relacji Oświęcim-Dębica-Oświęcim do Czechowic-Dziedzic.
Na terenie województwa zostanie otwartych kilka nowych przystanków kolejowych, z których skorzystają m.in. pasażerowie Polregio. Będą to: Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek na linii 95, Kraków Piastów na linii 95 i linii 8 oraz Pisary na linii 133 (od 15 czerwca 2025 r.).
- W województwie opolskim:
Zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na trasach: Opole-Kędzierzyn-Koźle-Opole, Kędzierzyn-Koźle-Racibórz oraz Opole-Strzelce Opolskie. Pasażerowie będą mogli korzystać w weekendy z dodatkowej pary pociągów na trasie Wrocław-Namysłów, a poranne połączenie w tej relacji zostanie wydłużone do Kluczborka.
- W województwie podkarpackim:
Od 15 grudnia wydłużona zostanie relacja jednej pary pociągów ze stacji Dębica do stacji Czechowice-Dziedzice, obecnie kursującej do Oświęcimia. Od 22 lutego 2025 r. Polregio uruchomi długo oczekiwane, bezpośrednie połączenie Rzeszowa z Bieszczadami. Pociąg będzie kursował w weekendy jako przyspieszony Regio w relacji Rzeszów Główny-Ustrzyki Dolne-Rzeszów Główny. Od 10 marca 2025 r. dodatkowo w dni robocze będzie również kursować jedna para pociągów w relacji Rzeszów Główny-Ustrzyki Dolne-Rzeszów Główny oraz Rzeszów Główny-Sanok-Rzeszów Główny. Zwiększy się też częstotliwość kursowania Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej w relacjach z Rzeszowa Głównego do Dębicy, Strzyżowa nad Wisłokiem i Kolbuszowej. Kontynuowane będzie też 13 par codziennych połączeń z lotniskiem w Jasionce.
- W województwie podlaskim:
Pojawi się nowy przystanek osobowy Repczyce na trasie Białystok-Czeremcha, który m.in. latem ułatwi dojazd do znajdującego się tuż obok kąpieliska. Zwiększona zostanie częstotliwość kursowania jednej pary pociągów relacji Białystok-Suwałki-Białystok, która, oprócz dni roboczych, będzie uruchamiana również w weekendy. Pasażerowie Polregio będą mogli w przyszłym roku skorzystać z wakacyjnego połączenia Białystok-Suwałki-Białystok w piątki, soboty i niedziele od 20 czerwca do 31 sierpnia oraz w dodatkowych terminach: od 1 do 4 maja i 19 czerwca (Boże Ciało).
- W województwie pomorskim:
Pasażerowie będą mogli korzystać z dodatkowych połączeń na trasach: Chojnice-Słupsk-Chojnice, Słupsk-Miastko-Słupsk, Malbork-Gdynia Główna-Malbork. Ponadto rozszerzone zostały terminy kursowania pociągów w obu kierunkach z Malborka do Kwidzyna oraz ze Szczecinka do Słupska. Do Bydgoszczy zostanie wydłużony jeden z pociągów dotychczas kursujący w relacji Gdynia Główna-Smętowo, a od 1 stycznia pociąg aktualnie kursujący z Malborka do Gdyni-Chyloni kursować będzie od Elbląga, do którego w godzinach porannych dojedzie nowy pociąg z Malborka. Po kilkumiesięcznej przerwie – spowodowanej rozbudową torów – pociągi wrócą na linię Słupsk-Lębork (poza pierwszym i ostatnim połączeniem).
- W województwie śląskim:
Pojawi się nowe połączenie Częstochowa-Chorzew Siemkowice-Częstochowa. Zwiększona zostanie również częstotliwość kursowania pociągów na trasach: Częstochowa-Radomsko-Częstochowa, Kraków Główny-Bielsko-Biała Główna-Kraków Główny, Trzebinia-Czechowice-Dziedzice-Trzebinia, Kędzierzyn-Koźle-Racibórz. Pociąg relacji Wrocław Główny-Częstochowa od połowy grudnia będzie kursował codziennie, a pociąg relacji Wrocław-Lubliniec w dni wolne dojedzie do Częstochowy. Na terenie województwa na linii 134 zostanie otwarty nowy przystanek: Sosnowiec Jęzor Południowy.
- W województwie świętokrzyskim:
Podróżni będą mogli korzystać z nowego bezpośredniego połączenia z Kielc, przez Włoszczowę Północ i Tomaszów Mazowiecki, do Łodzi Fabrycznej i z powrotem. Dodatkowe pociągi pojawią się też na trasie Kielce Główne-Busko-Zdrój.
W Świętokrzyskiem od połowy grudnia będą funkcjonować nowe przystanki kolejowe: Piekoszów oraz Podchojny. Dotychczasowy przystanek Piekoszów zmieni nazwę na Piekoszów Łaziska, a Górki Szczukowskie na Szczukowskie Górki.
- W województwie warmińsko-mazurskim:
Zostanie uruchomione nowe połączenie w bezpośredniej relacji Olsztyn Główny-Ostrołęka.
- W województwie wielkopolskim:
Pojawi się nowe, codzienne połączenie Szczecin Główny-Piła Główna-Bydgoszcz Główna (pociąg Regio Barnim), obsługujące również przystanki w mniejszych miejscowościach. W nowym rozkładzie zadebiutuje również przyspieszony pociąg Merkury relacji Szczecin-Poznań-Szczecin, który ma odciążyć inne kursy w dni o największej frekwencji. Z pociągu będzie można skorzystać w piątki i niedziele. Skład będzie kursować z prędkością maksymalną 160 km/h, co zapewni atrakcyjny czas przejazdu.
W dni robocze zostanie wprowadzona dodatkowa para pociągów kursująca na odcinku Piła-Szczecinek-Białogard, dogęszczająca ofertę poza tradycyjnie rozumianym szczytem przewozowym. Aby zapewnić dodatkowe możliwości dojazdów, m.in. dla studiujących w Poznaniu i Szczecinie, w piątki i niedziele uruchomiona będzie dodatkowa para pociągów na trasie Piła Główna-Wałcz (skomunikowana w Pile Głównej z pociągami z kierunku Poznania i Gorzowa Wielkopolskiego). Od połowy grudnia pociągi Polregio będą się zatrzymywać na nowo wybudowanym przystanku Wronki Zamość na odcinku Poznań-Krzyż.
- W województwie zachodniopomorskim:
Pojawi się dodatkowe codzienne połączenie na trasie Szczecin Główny-Piła Główna-Bydgoszcz Główna. Uruchomiony zostanie też – kursujący w piątki i niedziele oraz dni wzmożonego ruchu podróżnych – pociąg przyspieszony Merkury relacji Szczecin Główny-Poznań Główny-Szczecin Główny, który na części trasy będzie poruszał się z prędkością 160km/h. Wydłużona zostanie też relacja porannego i popołudniowego połączenia Koszalin-Szczecinek do relacji Piła Główna-Kołobrzeg oraz porannego pociągu Goleniów-Świnoujście do relacji Szczecin Główny-Świnoujście. Pasażerowie będą też mogli korzystać z codziennego bezpośredniego połączenia Darłowo-Koszalin-Kołobrzeg-Koszalin-Darłowo.
Od połowy grudnia zostanie wprowadzony cykliczny rozkład jazdy na trasie Szczecin-Gryfino (odjazdy pociągów w odstępach półgodzinnych w szczycie, poza szczytem co 1-2 godziny). Dodatkowa para pociągów pojawi się w na trasach: Szczecin Główny-Świnoujście-Szczecin Główny, Szczecin Główny-Kołobrzeg-Szczecin Główny, Wysoka Kamieńska-Kamień Pomorski oraz Szczecin-Kostrzyn. W relacji Szczecin Główny-Port Lotniczy Szczecin Goleniów-Szczecin Główny pojawi się nowe wieczorne połączenie, a pociąg nr 88403 relacji Krzyż-Szczecin Główny będzie kursował codziennie.
Pociągi Polregio będą zatrzymywać się też na nowym przystanku Radziszewo, który znajduje się na linii Szczecin-Gryfino.
PKP Intercity
Kolejny znaczący przewoźnik także pokazał swoje plany.
– Więcej codziennych połączeń do Warszawy, Łodzi, Poznania, Gdańska i Krakowa. Nowe połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych oraz skrócenia czasu przejazdu pociągów pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem – informuje PKP Intercity.
I dodaje, że na najpopularniejszych trasach pociągi będą kursowały w cyklicznych odstępach czasowych, np. co 1, 2 lub 4 godziny. To z kolei ułatwi przesiadki na stacjach węzłowych.
– Przykładowo taka cykliczność będzie obowiązywać w połączeniach pomiędzy Wrocławiem a Krakowem (połączenia co godzinę) czy pomiędzy Wrocławiem a Gdynią (co 2 godziny) – tłumaczy firma.
Co do szczegółów, to mieszkańcy województwa dolnośląskiego będą mogli skorzystać z większej liczby połączeń z Wrocławia do Warszawy.
– Na tej trasie będzie kursować 18 par pociągów, czyli o 4 więcej niż obecnie. Do Łodzi dojedzie 8 par połączeń – o 2 pary więcej. Do stolicy Wielkopolski mieszkańcy Wrocławia będą mogli udać się 22 parami połączeń, czyli sześcioma więcej niż dotychczas. Do Gdańska oferowanych będzie 9 par pociągów, czyli o 3 pary więcej w porównaniu z obecnie kursującymi – wylicza spółka, i to tylko część zmian, bo jest ich więcej.
Będą pociągi między Trójmiastem, Wrocławiem a Pragą
Będą pociągi między Trójmiastem, Wrocławiem a Pragą, realizowane we współpracy z czeskim przewoźnikiem České dráhy. To cztery nowe połączenia na tej trasie. Z kolei mieszkańcy województwa dolnośląskiego dojadą pociągami IC Baltic Express m.in. do Bydgoszczy, Poznania czy Trójmiasta. Z Przemyśla pociąg dotrze do Berlina.
Codziennym połączeniem stanie się za kilka dni IC Halny z Wrocławia do Zakopanego. Wyjedzie w trasę o godz. 7.30 i dotrze do stolicy tatr o godz. 14, czyli prawie 2,5h wcześniej niż dotychczas.
Ma być też wygodniej. Np. z Jeleniej Góry nie będą już kursowały składy TLK, a zastąpią je IC.
– Większość nowych połączeń będzie uruchamiana w kategorii IC (w rozkładzie obecnym zaplanowane są 303 pociągi w kategorii IC, a w nowym – 369). Dla pasażera oznacza to możliwość podróży w pociągach oferujących komfortowe warunki podróży, klimatyzację, urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dodatkowo każdy podróżny ma do dyspozycji gniazdka elektryczne, a wnętrze pociągu wyposażone jest w automatyczne drzwi. Pojazdy są także przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi czy pasażerów z rowerami i nartami – zachęca firma.
Napisz komentarz
Komentarze