Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Gdynia: Trzy audyty w miejskich spółkach. Dyrektorka straciła pracę

Sięgający 47,5 mln zł poziom przeterminowanych należności, zawieranie umów o dzieło oraz zlecenie z członkami rodziny dyrekcji, a także brak kontroli czy audytu wewnętrznego od 1.01.2021 roku do 31.12.2023 roku. To główne zastrzeżenia po zakończonym audycie w Zarządzie Budynków i Lokali Komunalnych w Gdyni. Zleciła go prezydentka tego miasta Aleksandra Kosiorek.
Urząd Miasta Gdyni
Po audycie dyrektorka jednej z miejskich spółek w Gdyni straciła pracę

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

W Gdyni zakończyły się audyty zewnętrze w trzech miejskich jednostkach: 

  • Laboratorium Innowacji Społecznych,
  • Zarządzie Budynków i Lokali Komunalnych
  • oraz Gdyńskim Centrum Sportu.

Kontrole trwały od sierpnia i zostały zlecone przez prezydent Gdyni Aleksandrę Kosiorek firmie Eurolinks. Kontrolowała ona działalność jednostek budżetowych w latach 2021-2023. 

Audyt w Zarządzie Budynków i Lokali Komunalnych w Gdyni. Dyrektorka straciła stanowisko

Najpoważniejsze zastrzeżenia audytorów dotyczyły Zarządu Budynków i Lokali Komunalnych w Gdyni. Stwierdzone nieprawidłowości poskutkowały odwołaniem dotychczasowej dyrektor. 

– Do czasu ogłoszenia i rozstrzygnięcia konkursu na to stanowisko pełnienie obowiązków dyrektora powierzono Marioli Jaks – informuje Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta Gdyni. – Dodatkowo w jednostce zlecono audyt wewnętrzny, którego wynik potwierdził nieprawidłowości.

Firma przeprowadzająca audyt w Zarządzie Budynków i Lokali Komunalnych stwierdziła działania, które wpłynęły na kondycję finansową i zarządzanie w tej miejskiej spółce. Należą do nich m.in.: 

  • sięgający 47,5 mln zł poziom przeterminowanych należności,
  • zawieranie umów o dzieło oraz zlecenie z członkami rodziny dyrekcji,
  • a także brak kontroli czy audytu wewnętrznego od 1.01.2021 roku do 31.12.2023 roku.

Jest to działanie nieakceptowalne w samorządzie, dla nas jest to nie do przyjęcia, aby taka sytuacja mogła mieć miejsce. Dział prawny będzie teraz analizował, czy te nieprawidłowości stanowią naruszenie dyscypliny finansów publicznych lub też jakieś elementy przestępcze, i trzeba będzie to również zgłosić do organów ścigania.

Łukasz Kobus / sekretarz Miasta i dyrektor Urzędu Miasta Gdyni

Audytorzy wskazali także wysoki odsetek pustostanów, niewyznaczenie do 1.01.2024 roku osoby na szczeblu kierowniczym odpowiedzialnej za kierowanie procesem przetargowym i nadzorowanie pracowników stosujących tę procedurę, jak też znaczący wzrost nagród przyznanych wybranych członkom kierownictwa i specjalistom.

W ocenie audytora, istotność stopnia niezgodności w obszarze trybu zawierania umów jest wysoka. Rekomendowano kontrolę w obszarze polityki premii i nagród, analizę możliwości windykacji należności oraz weryfikację zasad korzystania z samochodów służbowych.

Agata Grzegorczyk / rzeczniczka Urzędu Miasta Gdyni

Co wykazał audyt w Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni?

W przypadku Laboratorium Innowacji Społecznych audytorzy nie stwierdzili nadużyć w obszarach związanych z wydatkowaniem środków, tj.: zamówieniami, premiami oraz nagrodami, wyjazdami służbowymi, szkoleniami, umowami o dzieło oraz zlecenie, jak również w obszarze wykorzystywania samochodów służbowych.

Kontrolujący zwrócili uwagę na to, że działalność projektowa firmy wpływa na zmiany w strukturze organizacyjnej. Tworzone oraz likwidowane są działy, adekwatnie do potrzeb. Audytorzy zasugerowali jedynie usprawnienie procesów przetargowych. Rekomendowano zmianę procedur w zakresie „mikro” zakupów, tj. do około 1000 euro, oraz zamówień kierowanych do osób stale współpracujących z LIS, lepsze szkolenie personelu, wdrożenie systemów kontroli wewnętrznej czy automatyzację niektórych procesów.

Co wykazał audyt w Gdyńskim Centrum Sportu?

Także w Gdyńskim Centrum Sportu nie zaobserwowano nadużyć w obszarach związanych z wydatkowaniem środków, jak też wykorzystywaniem samochodów służbowych. 

– Nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie zlecania umów pracownikom lub ich rodzinom, ani ryzyk związanych m.in. z korupcją, konfliktami interesów czy niewłaściwym zarządzaniem finansami publicznymi – oceniają audytorzy.

Kontrolujący firmę zarekomendowali przegląd procedur i usprawnienie procesów przetargowych. W badanym okresie nie przeprowadzono w jednostce kontroli czy audytu wewnętrznego w zakresie analizy trybu zawierania umów, a kierownictwo nie dokonywało udokumentowanej walidacji procedury ponad tę wynikającą ze zmiany ustawy Prawo zamówień publicznych.

– Ocena działalności GCS w latach 2021-2023 pokazuje, że jednostka konsekwentnie koncentrowała się na rozwoju infrastruktury sportowej czy organizacji wydarzeń sportowych i rekreacyjnych – informują audytorzy.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama