Pierwszy i najdroższy projekt dotyczy zakupu czterech wieloczłonowych pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) do obsługi przewozów pasażerskich w województwie. Zakup ten szacowany jest na kwotę 100 mln zł, a samorząd złożył wniosek o maksymalne dofinansowanie – 65 mln zł. - Konieczność zakupu taboru hybrydowego wynika przede wszystkim z wieloletniego opóźnienia rządu w elektryfikacji linii kolejowej 201 względem elektryfikacji na PKM – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Zakup tych pojazdów ma zapewnić ciągłość funkcjonowania transportu w trakcie rozpoczętej już modernizacji linii kolejowych. Nowe pojazdy kolejowe – o długości od 50 do 60 metrów – pozwoliłyby na szybką, wygodną i bezprzesiadkową podróż na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pozostałe dwa wnioski dotyczą przebudowy dróg wojewódzkich. Ten droższy dotyczy rozbudowy drogi wojewódzkiej 230 od obwodnicy Pelplina do miejscowości Rajkowy, gdyż - jak wskazują autorzy wniosku, jest to jedna z bardziej zniszczonych dróg w regionie. Droga ta stanowi objazd w sytuacji zablokowania przejazdu drogą krajową 91. Przy drodze 230 planowana jest też budowa centrum logistycznego, a dzięki nowemu ciągowi pieszo-rowerowemu oraz oświetleniu przejść ma znacząco poprawić się poziom bezpieczeństwa, m.in. dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej. Zadanie to ma kosztować 45 mln zł, a kwota, o jaką zabiega samorząd województwa pomorskiego, to 30 mln zł. Inwestycja ta miałaby być zrealizowana do końca 2024 roku.
Trzeci złożony wniosek dotyczy budowy ronda na drodze wojewódzkiej 218, co ma pozwolić na sprawne połączenie ruchu z węzłem S6 „Koleczkowo”. - Budowa ronda u zbiegu dróg gminnej, powiatowej i wojewódzkiej spełni liczne postulaty lokalnych samorządów, niwelując uciążliwości związane ze zwiększonym ruchem drogowym po wybudowaniu drogi S6. Budowa ronda powiązana jest z jednoczesną zmianą przebiegu odcinka drogi powiatowej, który realizować będzie powiat wejherowski. Realizacja obu zadań umożliwi sprawny dojazd z północnych dzielnic Gdyni do węzła Koleczkowo w ciągu S6 – czytamy we wniosku.
Warto dodać, że kilka dni temu marszałkowie siedmiu województw, w tym województwa pomorskiego, zwrócili się do premiera Mateusza Morawieckiego z apelem o wyjaśnienie, dlaczego ich regiony otrzymały skromniejsze środki na budowę dróg. - Małopolska, Śląsk, Podkarpacie, Lubelskie czy bardzo zamożny Dolny Śląsk dostały aż 70% dofinansowania, zaś Zachodniopomorskie, Lubuskie, Kujawsko-Pomorskie, Pomorskie, Wielkopolskie, Mazowieckie i Opolskie - jedynie 50% - czytamy w apelu.
- W poprzedniej edycji złożyliśmy trzy wnioski i choć ostatecznie przyznano nam dofinansowanie do dwóch projektów, to było ono na poziomie niższym niż spodziewany. Liczymy że tym razem rząd podzieli fundusze nie na podstawie klucza partyjnego, ale sprawiedliwie i uda się nam uzyskać dofinansowanie na oczekiwanym poziomie – mówi marszałek Mieczysław Struk.
Napisz komentarz
Komentarze