Co to jest Terminal FSRU?
Terminal FSRU to jednostka pływająca, która służy do regazyfikacji LNG, czyli przekształcania gazu ziemnego z postaci skroplonej na gazową. Dodatkowo FSRU posiada możliwość magazynowania surowca na statku do czasu zmiany jego stanu skupienia. W procesie regazyfikacji z 1 metra sześciennego płynnego paliwa (LNG) uzyskujemy ok. 600 metrów sześciennych gazu w postaci lotnej. Gaz po regazyfikacji najpierw jest przesyłany rurociągiem podmorskim na ląd i dalej gazociągami do odbiorców w całym kraju.
Dzięki rocznej przepustowości 6,1 mld m3 gazu ziemnego terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej będzie stanowił istotne uzupełnienie dostaw tego surowca do Polski, wspierając nasze bezpieczeństwo i niezależność energetyczną. FSRU zapewnia bowiem dostęp do gazu LNG, który może docierać do Polski z wielu kierunków i źródeł na świecie.
Dlaczego Terminal FSRU jest strategicznym projektem dla polskiej gospodarki?
LNG zapewni bezpieczeństwo energetyczne polskiej gospodarce. Terminal w Zatoce Gdańskiej zagwarantuje stabilność pracy krajowego systemu przesyłowego oraz dywersyfikację źródeł i kierunków dostaw surowca do Polski i państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Jego budowa umożliwi odbiór gazu skroplonego z dowolnego miejsca na świecie, dlatego jest to inwestycja kluczowa dla bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju.
W ostatnich latach Polska podjęła szereg ważnych działań w celu wzmocnienia krajowego systemu energetycznego. Rekordowe inwestycje GAZ-SYSTEM w infrastrukturę przesyłową gazu odpowiadały na potrzeby rynku i znacząco wzmocniły bezpieczeństwo energetyczne całego regionu. W 2022 r. oddano do użytku podmorski gazociąg Baltic Pipe, który umożliwia sprowadzanie gazu z zupełnie nowego miejsca dostaw, tj. z zasobów Szelfu Norweskiego. Rozbudowano lub wybudowano połączenia międzysystemowe z krajami sąsiadującymi z Polską. Obecnie trwają końcowe prace związane z rozbudową Terminalu LNG w Świnoujściu, którego docelowe zdolności regazyfikacyjne osiągną poziom 8,3 mld m3 rocznie.
Dzięki tym inwestycjom trwające przez dziesięciolecia uzależnienie Polski od importu rosyjskiego gazu przeszło do historii.
Gaz paliwem niezbędnym w polskiej transformacji energetycznej
Polska intensywnie inwestuje w odnawialne źródła energii, takie jak morska energetyka wiatrowa i ogniwa fotowoltaiczne, co sprawia, że nasz kraj jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków energii odnawialnej w Europie. Jednakże gaz ziemny w naszej gospodarce jeszcze długo pełnić będzie rolę paliwa przejściowego, ponieważ ani dywersyfikacja źródeł ani zielona transformacja nie nastąpią z dnia na dzień. Wdrażanie nowych projektów jest procesem długotrwałym, niezależnie od tego, czy chodzi o infrastrukturę OZE, infrastrukturę rurociągową, sieć ciepłowniczą czy też sieć elektroenergetyczną. Od podjęcia ostatecznej decyzji inwestycyjnej, poprzez planowanie, projektowanie i budowę, do uruchomienia i przekazania do eksploatacji, mijają zwykle lata.
Z tego względu terminal FSRU wpisuje się w proces transformacji energetycznej i gospodarczej kraju, która zakłada przejście na mniej emisyjne źródła energii. Gaz ziemny może pełnić rolę stabilizatora systemu elektroenergetycznego. Można go bowiem wykorzystać w okresie, w którym wytwarzanie energii wiatrowej i słonecznej jest ograniczone lub niemożliwe ze względu na niedostateczną siłę wiatru lub brak światła słonecznego. Elektrociepłownie gazowe można wówczas szyb ko i łatwo uruchomić dostosowując je do aktualnego zapotrzebowania.
Znaczenie terminalu FSRU dla regionu państw Morza Bałtyckiego
Zwiększenie zdolności importu gazu w regionie Morza Bałtyckiego jest ważne dla europejskiego systemu energetycznego, a terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej znacząco przyczyni się do wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego zarówno Polski, jak i krajów sąsiednich.
Globalny kryzys energetyczny wywołany konfliktem na Ukrainie w 2022 r. doprowadził do przemodelowania światowego rynku gazu ziemnego. Mimo że import tego surowca rurociągami z Szelfu Norweskiego jest dziś ważnym źródłem dostaw gazu dla Europy, to główną tendencją na europejskim rynku gazu w ostatnich dwóch latach było dążenie do zwiększania dostępu do gazu LNG.
W Europie Zachodniej, w krajach takich jak Francja, Hiszpana, Belgia i Holandia, infrastruktura do importu gazu skroplonego jest dość dobrze rozwinięta, podczas gdy zdolności importowe LNG w Europie Wschodniej i Południowo-Wschodniej są niższe. Budowa terminalu FSRU na polskim wybrzeżu wpisuje się w trend zwiększania zdolności regazyfikacyjnych i rozbudowy tej infrastruktury w regionie Morza Bałtyckiego. Od 2014 r. funkcjonuje terminal FSRU w Kłajpedzie na Litwie o zdolności regazyfikacyjnej 4 mld m3. W 2022 r. wybudowano i oddano do eksploatacji terminal FSRU Wilhelmshaven w Niemczech oraz terminal FSRU Inkoo w Finlandii.
Ze względu na korzyści dla regionalnego rynku projekt FSRU w Zatoce Gdańskiej został uznany przez Komisję Europejską za inwestycję będącą przedmiotem wspólnego zainteresowania (PCI). Ten status przyznawany jest projektom infrastrukturalnym, mającym na celu wzmocnienie europejskiego wewnętrznego rynku energii i realizację celów polityki energetycznej UE w zakresie zapewnienia przystępnej cenowo, bezpiecznej i zrównoważonej energii.
Dlaczego terminal FSRU przyniesie wiele korzyści dla regionu?
GAZ-SYSTEM w swojej działalności przywiązuje istotną wagę do aspektów związanych z ESG (environmental, social, governance), czyli ochrony środowiska naturalnego, społecznej odpowiedzialności oraz zarządzania zgodnego z najlepszymi praktykami korporacyjnymi. Mając świadomość, że od naszych obecnych decyzji i działań zależy przyszłość następnych pokoleń, staramy się odpowiadać na wyzwania współczesnego świata.
Skala działalności GAZ-SYSTEM zobowiązuje spółkę do zaangażowania społecznego i budowania stałych relacji z lokalnymi społecznościami. Dlatego na terenach, na których znajduje się infrastruktura GAZ-SYSTEM lub realizowane są inwestycje, firma prowadzi regularny dialog z interesariuszami oraz wspiera ich na różnych polach aktywności. Szczególnie chętnie spółka angażuje się w projekty związane z zapewnieniem bezpieczeństwa przeciwpożarowego, ochroną środowiska naturalnego oraz w inicjatywy naukowe i edukacyjne, tematycznie związane z działalnością GAZ-SYSTEM.
W 2024 r. spółka przekazała beneficjentom z obszaru realizacji programu FSRU łącznie 155 tys. zł na poprawę bezpieczeństwa, w tym wsparcie inicjatyw lokalnych na rzecz społeczności lokalnych (Ochotniczej Straży Pożarnej w Gniewie i Gogolewie, Koła Gospodyń Wiejskich w Wielkim Garcu), a także w celu dofinansowania edukacji w ramach programu „GAZ-SYSTEM dla Edukacji” (gminy Pelplin, Gniew, Tczew, Subkowy, Wielka Nieszawka i Szkoła Podstawowa nr 62 w Gdańsku).
GAZ-SYSTEM prowadząc swoją szeroką działalność na terenie całego kraju, buduje trwałe relacje ze społecznościami lokalnymi. Szczególnie na trasach realizowanych inwestycji wspieramy innowacyjne projekty ekologiczne mieszkańców. Program grantowy Fundusz Naturalnej Energii powstał już czternaście lat temu i wciąż cieszy się ogromnym, regionalnym zainteresowaniem. Jest to program popularyzujący działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego i edukacji ekologicznej. Fundusz promuje tworzenie zielonych przestrzeni do wspólnej pracy, nauki i odpoczynku oraz leśnych obszarów dla przyszłych pokoleń. W tym roku spółka przeznaczyła ponad 120 tys. zł na działania dla środowiska i klimatu z terenów objętych inwestycją FSRU. Dofinasowanie otrzymały gminy Cedry Wielkie, Pszczółki, Fundacje Sensytywna z Gdańska i BIONAJ, realizujące działania w Grudziądzu oraz Stowarzyszenie Miłośników Pszczelarstwa z miasta Złotoria, Koło Gospodyń Wiejskich „Kujawianka” w Stawkach, jak również placówki oświatowe – Zespół Szkół Nr 1 CKP w Aleksandrowie Kujawskim oraz Niepubliczne Przed szkole Mój Kotek z Gdańska.
Budowa gazociągów lądowych w ramach Programu FSRU to również wymierne korzyści finansowe dla gmin z tytułu podatku od nieruchomości.
Inwestycja prowadzona jest przy wsparciu z funduszy Unii Europejskiej. Komisja Europejska, w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF), przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego dofinansowania wynosi ok. 19,6 mln EUR.
Więcej informacji o inwestycji znajduje się w zakładce „Terminal FSRU” na www.gaz-system.pl.
Napisz komentarz
Komentarze