Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Raport CBA o Węźle Karwiny: winni Szczurek i Łucyk. Będzie postępowanie karne?

Z pracy w gdyńskim magistracie odchodzi naczelnik Wydziału Inwestycji oraz urzędnik wymieniony w raporcie CBA – poinformowała podczas konferencji w gdyńskim magistracie prezydent Aleksandra Kosiorek. W ewentualnym postępowaniu przed sądem Gdynia będzie brała udział w pierwszym etapie jako pokrzywdzony, a w drugim etapie jako oskarżyciel posiłkowy.
Raport CBA o Węźle Karwiny: winni Szczurek i Łucyk. Będzie postępowanie karne?

Autor: Magdalena Starnawska | gdynia.pl

Protokół przedstawiający wnioski z kontroli inwestycji Węzeł Karwiny przez agentów Centralnego Biura Antykorupcyjnego, po zamazaniu informacji wrażliwych, w piątek 20 września   został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej.

O wnioskach i decyzjach, podjętych po przeanalizowaniu raportu opowiedziała dziennikarzom Aleksandra Kosiorek.  Co się zmieniło w ciągu ostatniego tygodnia, jaki upłynął od  pierwszej informacji o informacji pokontrolnej?

CZYTAJ TEŻ: W piątek publikacja raportu CBA ws. Węzła Karwiny w Gdyni
Ubiegłoroczny happening Gdyńskiego Dialogu w związku z korkami w Gdyni, związanymi m.in. z przedłużającą się budowa Węzła Karwiny

– Zdecydowałam o podpisaniu raportu bez żadnych uwag – mówiła prezydent Gdyni. – Ten raport jest opowieścią o nieprawidłowościach przy inwestycji na Węźle Karwiny. Ta lista zawiera siedem punktów.

Nieprawidłowością, według CBA, jest:

  1. „Podjęcie decyzji o realizacji I etapu inwestycji pn. „Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitarnej – Gdynia Karwiny", nieobejmującego przebudowy wiaduktów, co skutkuje zrealizowaniem robót, które zostaną utracone w przypadku realizacji II etapu inwestycji, o wartości ok. 18,7 mln zł oraz spowodowało znaczne wydłużenie czasu realizacji inwestycji i konieczność zmiany przedmiotu zawartej umowy, co przekładało się na na poniesienie dodatkowych kosztów przez Gminę, a tym samym stanowiło działanie na szkodę Gminy Miasta Gdynia".
  2. „Zmiana umowy [...] w zakresie budowy parkingu wprowadzona aneksem nr 4, skutkująca niekorzystnym dla Gminy Miasta Gdyni rozliczeniem robót dodatkowych w stosunku do wartości robót zaniechanych w tym zakresie, co w konsekwencji było działaniem na szkodę Gminy Miasta Gdyni w kwocie nie mniejszej niż 965.306,02 zł".
  3. „Zwiększenie wynagrodzenia z tytułu robót dodatkowych zleconych Aneksem [...], które wykonawca powinien wykonać w ramach podstawowego zakresu Umowy, co skutkowało wypłatą nienależnego mu dodatkowego wynagrodzenia w kwocie 366.320,64 zł, co stanowiło działanie na szkodę Gminy Miasta Gdyni".
  4. „Wyrażenie zgody na zmianę w Projekcie sporządzonym przez Wykonawcę, w zakresie krawężników, wbrew zapisom [...] umowy, co jednocześnie nie zaskutkowało obniżeniem wynagrodzenia Wykonawcy z tytułu zmiany elementu robót na tańszy i stanowiło działanie na szkodę Gminy Miasta Gdyni w wysokości nie mniejszej niż 1.334.767,71 zł. Ponadto potwierdzano nieprawdę w tym zakresie w sporządzanych po zatwierdzeniu zmiany w harmonogramach realizacji i fakturowania".
  5. „Zatwierdzenie projektu zamiennego wykonanego przez Wykonawcę, zawierającego niedopuszczalne zgodnie z zapisami umowy zmiany materiałów/technologii wykonania robót z zastosowaniem gorszych jakościowo i tańszych elementów, bez jednoczesnego zmniejszenia Wynagrodzenia Wykonawcy w tym zakresie, co stanowiło działanie na szkodę Gminy Miasta Gdyni".
  6. „Nieuzasadnione wydłużenie terminu realizacji umowy wprowadzone Aneksem [...] w zakresie realizacji odtworzenia parkingu, co skutkowało brakiem możliwości naliczenia kar umownych z tytułu nieterminowej realizacji umowy przez Wykonawcę w tym zakresie".
  7. „Niewyegzekwowanie przez przedstawicieli Urzędu Miasta Gdyni prawidłowej realizacji umowy drogowej zawartej z nadzorem inwestorskim w zakresie wykonywania badań kontrolnych dotyczących branży drogowej, a następnie odebrania przedmiotu zamówienia [...] zrealizowanego niezgodnie z wymaganiami określonymi w projekcie, co stanowiło działanie na szkodę Gminy Miasta Gdyni".

Cały raport dostępny jest pod adresem: https://bip.um.gdynia.pl/2023,9187/10-2023-kontrola-centralne-biuro-antykorupcyjne-w-gdansku,599906

Jakie wnioski ze śledztwa CBA wyciągnie miasto?

– Zaniechanie budowy dwóch wiaduktów oznacza, ze nie osiągnęliśmy zakładanej poprawy ruchu na ul. Wielkopolskiej – podkreśliła Aleksandra Kosiorek. – Nie zbudowano pętli autobusowej przy przystanku PKM Karwiny oraz parkingu. Mamy do czynienia ze spadkiem miejsc postojowych. Narażono gminę na dodatkowe koszty 18 mln zł. przy planowanej budowie trzeciego toru PKP.

Według raportu za nieprawidłowości odpowiadają  przedstawiciele Gminy Miasta Gdyni prezydent Wojciech Szczurek i wiceprezydent Marek Łucyk. W dokumencie powtarza się także nazwisko naczelnika Wydziału Inwestycji Arkadiusza Trzeciaka.

Z pracy został zwolniony naczelnik Wydziału Inwestycji wraz z pracownikiem, który został wymieniony w raporcie. 

– CBA zdecyduje, czy sprawę skierować na drogę postępowania karnego – mówiła prezydent Gdyni. – Z tego, co mówili funkcjonariusze CBA – tak się stanie. Gdynia będzie brała udział w tym postępowaniu w pierwszym etapie jako pokrzywdzony, a w drugim etapie jako oskarżyciel posiłkowy. (...) Przed nami też analiza roszczeń cywilnych: o zwroty wynagrodzeń, odszkodowanie. Taką analizę będę zlecać zewnętrznej kancelarii. Długofalowo musimy rozmawiać o podejmowaniu kluczowych decyzji inwestycyjnych w Gdyni. Oczywiste jest wyławianie  pracowników urzędu w oparciu o procedurę konkursową. Musimy doprecyzować nasze wymagania wobec służb nadzoru budowlanego – zakończyła Aleksandra Kosiorek.  


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama