– Należy szczególnie podkreślić, że tę niezwykle kosztowną inwestycję udało się doprowadzić do etapu realizacji tylko dzięki jednomyślności samorządowców – zarówno samorządu województwa, jak i starosty kartuskiego, oraz burmistrzów i wójtów gmin powiatu kartuskiego – mówił Mieczysław Struk, marszałek Województwa Pomorskiego na wtorkowym uroczystym podpisaniu umowy w sprawie realizacji II etapu budowy obwodnicy Kartuz.
Dokument sygnowali dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Grzegorz Stachowiak i wiceprezes Michał Niemyt, jako przedstawiciel Konsorcjum Grupy Mirbud (wiceprezes Zarządu Kobylarnia SA), a w spotkaniu udział, obok marszałka wzięli również Leszek Bonna (wicemarszałek Województwa Pomorskiego), Grzegorz Gołuński – burmistrz Kartuz, Bogdan Łapa – starosta kartuski, a także samorządowcy z Żukowa, Chmielna, Przodkowa, Sierakowic, Somonina, Stężycy i Sulęczyna.
Jak tłumaczą urzędnicy, podpisana umowa przewiduje budowę ok. 4,4 km, która ma połączyć obecną drogę wojewódzką nr 224 w okolicach Grzybna z drogą wojewódzką nr 211 w okolicy Łapalic, omijając Kartuzy od północy.
Zgodnie z projektem, droga będzie miała przekrój jednojezdniowy, po jednym pasie w każdym kierunku.
Ronda, jakie połączą przedłużenie obwodnicy Kartuz z istniejącymi drogami:
- Grzybno,
- Prokowo,
- Łapalice.
Dodatkowo na trasie zostanie zbudowany wiadukt nad linią kolejową nr 229 (Kartuzy – Sierakowice) oraz kilka mniejszych obiektów inżynierskich – przepustów. Przy drodze powstać mają chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i zostanie zainstalowane oświetlenie drogowe. W projekcie zadbano również o ochronę środowiska, a przepusty pod drogą mają równocześnie być przejściami dla płazów i małych zwierząt. Jednym z nich przemieszczać się będą mogły także nietoperze, dla których po raz pierwszy nad budowaną drogą, powstaną specjalne bramownice.
Prace budowlane na tym odcinku obwodnicy zgodnie z podpisaną umową zakończyć powinny się za niespełna 2 lata: 24 sierpnia 2026 roku. Następnie będą przeprowadzone procedury odbiorowe i – według grafiku – 23 października 2026 r. zostanie złożony wniosek o pozwolenie na użytkowanie, a oo uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie drogi, zostanie ona oddana do ruchu, co powinno nastąpić najpóźniej na przełomie 2026/2027.
– Koszt robót budowlanych wyniesie ok. 177,3 mln zł. Finansowanie przewidziano ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, Samorządu Województwa Pomorskiego, Powiatu Kartuskiego oraz Gmin: Kartuzy, Sierakowice, Chmielno, Przodkowo, Somonino, Stężyca, Żukowo i Sulęczyno. Wykonawcą prac budowlanych etapu II jest konsorcjum firm: Kobylarnia SA (lider) i Mirbud SA (partner) – wylicza Michał Piotrowski, rzecznik prasowy i zastępca dyrektora departamentu w Kancelarii Marszałka Województwa, który zwraca uwagę, że trwa również opracowanie dokumentacji projektowej etapu III obwodnicy, a ten w przyszłości domknie trasę wokół miasta od strony południowej, łącząc DW228 i DW211.
Napisz komentarz
Komentarze