Wielozadaniowa inwestycja pod nazwą „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia - etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia - etapy II i III” jest realizowana od 5 lat. Port Gdynia jest jednym z 4 polskich portów mających status portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej i będących międzynarodowymi portami morskimi należącymi do transeuropejskiej sieci transportowej. Kluczowe zatem jest pogłębienie całego portu wewnętrznego do maksymalnych na Bałtyku parametrów głębokości portów - 16 m. Inwestycja jest realizowana w Awanporcie i Kanale Portowym na całej jego długości (od wejścia do portu do Na brzeża Puckiego) oraz w Basenach III, IV i V wraz z Basenem Kontenerowym, dedykowanych dla największych statków. Realizacja projektu wynika z faktycznego zapotrzebowania i jest odpowiedzią na zidentyfikowane potrzeby Portu Gdynia, operatorów terminali, armatorów i firm sektora TSL (Transport-Spedycja--Logistyka).
CZYTAJ TEŻ: Port Gdynia rozpoczął sezon wycieczkowców. Na początek MSC Fantasia
Przeprowadzone analizy przedrealizacyjne wskazują na systematyczny wzrost przewozów morskich w skali światowej, europejskiej i krajowej, co wynika głównie ze znaczenia wymiany handlowej w procesie rozwoju gospodarczego i rosnących potrzeb konsumpcyjnych społeczeństwa. Ponadto odnotowano wzrost średniej pojemności (wielkości) statków morskich we wszystkich segmentach rynku transportowego, co pociąga za sobą konieczność dostosowania portów morskich do nowych parametrów i standardów obsługi. Zjawisko to wynika z chęci obniżenia kosztu jednostkowego transportu przez armatorów i najczęściej sprowadza się do zastępowania mniejszych jednostek większymi. I wreszcie analiza potwierdziła dobrą koniunkturę w polskich portach morskich mającą odzwierciedlenie w systematycznych przyrostach przeładunków, która w połączeniu z ich uniwersalnością daje podstawę do przewidywania dalszych pozytywnych zmian.
Podstawowym celem projektu jest umożliwienie zawijania do Portu Gdynia statków o zanurzeniu do ok. 15 m (obecne maksymalne zanurzenie 13 m), poprawa warunków nawigacyjnych i poprawa stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych. Maksymalne zanurzenie statków przy nabrzeżach handlowych, zdolnych do obsługi statków oceanicznych po pogłębieniu akwenów, będzie wg przepisów wynosiło 14,7 m (dotyczy nabrzeży: Indyjskie, Helskie I, Szwedzkie, Rumuńskie, Bułgarskie).
Realizowane prace składają się na przedsięwzięcie inwestycyjne prowadzące do umożliwienia zawijania do Portu Gdynia jednostkom kontenerowym i masowym o zwiększonych parametrach niż dotychczas (o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do 14,7 m). Inwestycja ma poprawić warunki nawigacyjne i stan bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych, poprawić bezpieczeństwo statków i przewożonych towarów oraz zwiększyć zdolność przeładunkową Portu Gdynia w zakresie ładunków kontenerowych i masowych. Ponadto prowadzone prace finalnie mają wpłynąć na spadek kosztów jednostkowych transportu jednego kontenera i jednej tony ładunku masowego w efekcie użycia większych statków, zmniejszyć negatywne oddziaływanie na środowisko związane z działalnością portową, poprzez dostosowanie nabrzeży do obsługi większych jednostek. A dzięki temu nastąpi obniżenie emisji substancji zanieczyszczających środowisko i zmniejszenie hałasu w przeliczeniu na jednostkę ładunku. Ważnym efektem inwestycji portowych ma być zwiększenie liczby miejsc pracy i powstanie nowych usług związanych z transportem morskim i lądowym.
Realizacja projektu i osiągnięcie wymienionych celów przyczyni się do poprawy konkurencyjności Portu Gdynia, umożliwi jego dalszy rozwój i zapewni optymalne wykorzystanie inwestycji komplementarnych dotyczących modernizacji nabrzeży, zaplecza portowego, do stępu kolejowego i drogowego. Natomiast zmniejszenie kosztów ekonomicznych i środowiskowych transportu morskiego przyczyni się do zwiększenia jego konkurencyjności jako najbardziej przyjaznej środowisku naturalnemu formy transportu.
Projekt swoim zakresem obejmuje obszar od Wejścia Pilotowego do końcowego Nabrzeża Puckiego i obejmuje realizację: pogłębiania w dwóch etapach, obejmujących przebudowę obrotnicy nr 2 z przebudową Nabrzeża Gościnnego i główne prace czerpalne akwenów wewnętrznych oraz przebudowę nabrzeży, także w dwóch etapach dotyczących przebudowy Nabrzeża Indyjskiego (536 m długości) i przebudowy Nabrzeża Helskiego (799 m długości). Prace w zakresie etapu pogłębiania portu praktycznie zakończą się we wrześniu tego roku, natomiast prace przy nabrzeżach potrwają odpowiednio do połowy 2025 (Indyjskie) i połowy 2026 (Helskie).
Napisz komentarz
Komentarze