Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Minimalna głębokość bieżnika. Czy Twoje opony „wystarczą” na sezon?

Jak często mierzysz wysokość bieżnika w oponach swojego auta? Oczywiście możesz polegać na sugestiach swojego wulkanizatora, który zmienia Ci opony dwa razy w roku i sprawdza przy okazji ich stan oraz zużycie. Tak czy siak, w końcu trzeba będzie kupić nowy komplet. Jeżeli w trakcie użytkowania opona nie zostanie poważnie uszkodzona, to decyduje o tym głębokość bieżnika. Warstwa bieżnika ściera się w trakcie jazdy, tracąc przy tym kolejne milimetry, aż osiągnie pełne zużycie, a opona przestanie spełniać przepisy. Przy jakiej głębokości należy zatem zmieniać opony na nowe?
opona
Warto zmierzyć wysokość bieżnika minimum raz w środku sezonu

Autor: Materiały prasowe

Minimalna głębokość bieżnika – prawo prawem, a życie życiem

Przepisy w Polsce określają minimalną wysokość bieżnika jako 1,6 mm. Nierozsądnym jest jednak zakładać opony, które mają 1,6-2 mm bieżnika, licząc, że uda się zrobić jeszcze sezon – zwłaszcza jeśli sporo jeździmy. Nawet jeżeli zużyte opony nie zwrócą uwagi policji, bo cały czas przestrzegamy przepisów, to przy takiej wysokości nie ma co liczyć na bezpieczeństwo. 

Producenci opon zalecają, aby zaopatrzyć się w nowy komplet zimowy, gdy stary osiąga 4 mm. Pomiędzy 4 mm a 1,6 mm jest teoretycznie jeszcze sporo bieżnika, ale należy liczyć się z coraz bardziej pogarszającymi się parametrami na śliskich i ośnieżonych nawierzchniach. Jeżeli bieżnik Twoich zimówek jest już za niski, to nowy komplet w dobrej cenie da się łatwo znaleźć na: https://www.sklepopon.com/opony/zimowe. W przypadku opon letnich zalecenia producentów mówią o wartości granicznej 3 mm. Letnie opony muszą mierzyć się z intensywnymi opadami deszczu – wysoki bieżnik jest im potrzebny, aby skutecznie odprowadzać nadmiar wody i opierać się aquaplaningu. Badania dowodzą, że poniżej 3 mm możliwość skutecznej pracy bieżnika letniego staje się znacznie utrudniona.

Niektóre europejskie państwa na poważnie biorą wytyczne producentów i na tej podstawie ustalają przepisy dotyczące minimalnej głębokości bieżnika. Dlatego wyjeżdżając w zimową podróż po Europie, bezwzględnie należy poruszać się z bieżnikiem wyższym niż 4 mm. W przeciwnym wypadku narażamy się na problemy, jeżeli policja m.in. w Czechach czy Austrii zechce przyjrzeć się naszym oponom.

opona
Przepisy w Polsce określają minimalną wysokość bieżnika jako 1,6 mm (materiały prasowe)

Jak zmierzyć głębokość bieżnika?

Teoretycznie można zlecić pomiar głębokości bieżnika wulkanizatorowi w trakcie sezonowej wymiany opon. Jednak kontrola dwa razy do roku może okazać się niewystarczająca – można przez to przeoczyć problemy, które powodują nierównomierne zużycie opon, jak m.in. utrata zbieżności kół. Dlatego warto zmierzyć dodatkowo wysokość bieżnika minimum raz w środku sezonu.

Pomiaru głębokości należy dokonywać w kilku miejscach na powierzchni każdej opony. Tylko w ten sposób da się wykryć nieregularne ścieranie bieżnika i zareagować, zanim nasz komplet zużyje się przedwcześnie – opona jest uznawana za zużytą, nawet jeżeli głębokość bieżnika spadnie poniżej 1,6 mm tylko w jednym punkcie na powierzchni wzoru.

Do wykonania pomiaru najlepiej wykorzystać specjalną miarkę do bieżnika, którą można już za kilka złotych zakupić w sklepach motoryzacyjnych. Alternatywnie można wykorzystać zwykłą suwmiarkę. Długość suwmiarki sprawia jednak, że nadkola utrudniają pomiar, przez co trzeba będzie się nieco bardziej natrudzić. Można również po prostu wsunąć zapałkę między klocki bieżnika, przytrzymać paznokciem miejsce na zapałce, które wystaje ponad wysokość klocków, a na koniec zmierzyć linijką fragment zapałki, który wsunął się całkowicie w rowek bieżnika.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama