Na wstępie spotkania zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Piotr Grzelak podkreślił, że celem tego projektu jest maksymalne skrócenie czasu przejazdu autobusu miejskiego między Oliwą a Osową. Przyznał też, że projekt buspasa tylko częściowo rozwiązuje temat komunikacji publicznej, bo po wyjeździe z buspasa autobusy będą włączały się do ruchu w miejscach, gdzie mogą tworzyć się korki. Ponadto buspas nie rozwiązuje natomiast kwestii transportu indywidualnego. Pewnym rozwiązaniem tego ostatniego problemu może być powrót do projektu budowy tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie.
Przed 10 laty projekt budowy tunelu pod Pachołkiem, wraz z budową tzw. Nowej Spacerowej, szacowano na 1 miliard złotych. Dziś realizację tej inwestycji szacuje się już na 2 miliardy złotych. Miasto nie ma takich środków w swoim budżecie. Takiej inwestycji nie dofinansuje też Unia Europejska. Jedyną szansą są obecnie środki rządowe, i na tym chce się skupić Miasto.
Buspas zwiększy częstotliwość kursowania autobusów
Co do buspasa, to miałby on powstać na niespełna sześciokilometrowym odcinku od skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan do skrzyżowania Spacerowa / Opacka. Pozwoliłby on na częstsze kursowanie autobusów linii 169, 171 i 179, które na wspólnym odcinku będą jeździły nawet co 7-8 minut. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie także przedłużenie linii 179 do węzła Przymorze SKM z możliwą przesiadką na pociągi SKM oraz autobusy linii 149, 199, 249.
Realizacja inwestycji umożliwi skrócenie czasu przejazdów komunikacją miejską na odcinku ulicy Spacerowej, na którym powstanie buspas w godzinach szczytu porannego w kierunku Oliwy: z 25 minut obecnie do około 8-9 minut po wybudowaniu buspasa. natomiast w godzinach szczytu popołudniowego w kierunku Osowej: z 18 minut obecnie do około 7 minut po wybudowaniu buspasa
Dwa warianty w grze
Mieszkańcom dzielnicy Osowa przedstawiono dwa warianty. Pierwszy zakłada powstanie jednego buspasa o o zmiennym kierunku, drugi – dwóch, osobnego dla każdego kierunku. W obu wariantach planowane jest powstanie ścieżki rowerowej, biegnącej tuż obok buspasa lub po terenie leśnym.
Wariant I
- Buspas o zmiennym kierunku, trzy pasy ruchu (1 dla autobusu, 2 dla samochodów i autobusów), sterowanie za pomocą tablic zmiennej treści.
- W szczycie porannym buspas otwarty byłby w kierunku Oliwy
- W szczycie popołudniowym - w kierunku Osowej
- Zalety: niższy koszt realizacji, mniejsza wycinka drzew (ok. 1200), ale większe ryzyko wypadków i dłuższy czas przejazdu autobusów.
- Koszt 70-80 mln zł
Wariant II
- Dwa buspasy, każdy w jednym kierunku na odcinku od skrzyżowania Opacka / Spacerowa do skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan (4 pasy ruchu: 2 dla autobusów, 2 dla samochodów).
- Takie rozwiązanie to większe bezpieczeństwo i krótszy czas przejazdu autobusów, ale wyższy koszt realizacji i większa liczba wycinek drzew (ok. 2200).
- Koszt realizacji to 80-100 mln zł
Zdecydowana większość osób uczestniczących w czwartkowym spotkaniu poparła wybór drugiego wariantu. Jak argumentowała jedna z mieszkanek, nierzadko dochodzi do sytuacji, w której w godzinach szczytu – i porannego i popołudniowego – korki na ul. Spacerowej są w obu kierunkach.
Czy Lasy Państwowe zgodzą się na wycinkę?
W trakcie spotkania wiceprezydent Grzelak nie ukrywał, że Miasto skłania się ku wariantowi drugiemu. Podkreślał jednak, że dużo zależeć będzie od decyzji środowiskowej. W przypadku drugiej opcji, trzeba bowiem wyciąć niemal dwa razy więcej drzew, i nie ma pewności, czy Lasy Państwowe zgodzą się na takie rozwiązanie. Dość żywo zareagowali na te słowa mieszkańcy. Padła propozycja z ich strony, by Lasy Państwowe zaplanowały tam po prostu wycinki – w ramach swoich planowych prac.
– Przecież tyle tysięcy drzew wycięli w ostatnich latach w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym… – rzucił ktoś z sali.
Napisz komentarz
Komentarze