Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

NIK składa zawiadomienia do prokuratury w sprawie przekopu Mierzei

Dwa zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa w trakcie budowy przekopu Mierzei Wiślanej złożyła w prokuraturze Najwyższa Izba Kontroli. Przestępstwo miało polegać na przekroczeniu uprawnień. Ponadto NIK złożyła zawiadomienie do rzecznika dyscypliny finansów publicznych w sprawie dokonywania wydatków bez upoważnienia. W jednej sprawie prokuratura wszczęła już śledztwo.
Przekop Mierzei Wiślanej
Najwyższa Izba Kontroli wysłała dwa zawiadomienia do prokuratury ws. budowy przekopu Mierzei Wiślanej

Autor: NDI | Besix

Najwyższa Izba Kontroli prowadziła w Ministerstwie Infrastruktury oraz Urzędzie Morskim w Gdyni działania kontrolne pn. "Planowanie i realizacja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Rezultatem tej kontroli jest złożenie przez NIK w prokuraturze dwóch zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa polegającego na przekroczeniu uprawnień, tj. o czyny określone w art. 231 § 1 kodeksu karnego oraz jednego zawiadomienia do rzecznika dyscypliny finansów publicznych w sprawie dokonywania wydatków ze środków publicznych bez upoważnienia, tj. o czyny określone w art. 11 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

NIK zawiadamia prokuraturę ws. przekopu Mierzei Wiślanek

Jak czytamy w komunikacie opublikowanym przez Najwyższą Izbę Kontroli: "W toku kontroli NIK ustaliła m.in., że Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni do czasu aktualizacji programu w 2020 r. zaciągał zobowiązania w celu sfinansowania jego realizacji przekraczając o 157,7 mln zł całkowity budżet programu, ze środków budżetu programu dokonywał wydatków na cele niesłużące jego realizacji, a istotną część skontrolowanych zadań inwestycyjnych realizował z naruszeniem zasad rzetelności, legalności, gospodarności i celowości. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej w projekcie uchwały w sprawie programu wieloletniego pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską nie określił w sposób realny niezbędnego zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji. Ponadto, w trakcie prac prowadzonych w 2019 r. i 2020 r. nad nowelizacją uchwały RM z 2016 r. nie informował Rady Ministrów, że wartość inwestycji wzrośnie o ponad 100% i tym samym straciła ona uzasadnienie ekonomiczne. Minister sprawując nadzór nad działalnością Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni nie podejmował interwencji mających na celu doprowadzenie do zgodności działań Dyrektora Urzędu z przepisami obowiązującego prawa, świadomie akceptował takie działania uzasadniając to racjonalnością postępowania, a nawet wprowadził Dyrektora Urzędu w błąd."

CZYTAJ TEŻ: Zmiany na przekopie Mierzei Wiślanej. W życie wchodzą nowe przepisy

Prokuratura Regionalna w Gdańsku wszczęła już śledztwo w jednej z ww. spraw. Rzecznik dyscypliny finansów publicznych wystąpił z wnioskiem o ukaranie do Przewodniczącego Międzyresortowej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy ministrze właściwym do spraw administracji publicznej.

Przypomnijmy, że budowa drogi wodnej do portu w Elblągu nadal nie została zakończona. Urząd Morski w Gdyni w imieniu Skarbu Państwa jest inwestorem budowy ww. drogi wodnej. Zarówno Ministerstwem Infrastruktury jak też Urzędem Morskim w Gdyni kierują już inne osoby niż w okresie objętym kontrolą NIK. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama