Przebudowa drogi wojewódzkiej 501 - jedynej arterii komunikacyjnej prowadzącej wzdłuż Mierzei Wiślanej - na długości ponad 13 km powoduje oczywiście utrudnienia dla kierujących. O ile poza sezonem wypoczynkowym ruch na tej szosie jest niewielki, to z nadejściem lata ilość przyjezdnych lawinowo wzrosła. Powszechnie narzekają na konieczność oczekiwania przed tzw. wahadłami, czyli odcinkami drogi z wahadłowym sterowaniem ruchem, bądź to przez upoważnione osoby bądź to sygnalizacją świetlną.
Trzeba jednak podkreślić, że alternatywy dla remontu DW 501 po prostu nie było. Stan techniczny drogi pogarszał się z każdym rokiem coraz bardziej, nie pomagało doraźne łatanie wybojów i wyrw. Szosę "dobił" intensywny ruch ciężkich pojazdów podczas budowy przekopu Mierzei. Dlatego w listopadzie 2022 roku rozpoczęto remont. Niestety brak innej drogi, na którą można byłoby skierować ruch pojazdów w czasie prac powoduje, że modernizacja jest realizowana bez wyłączania DW 501 i zawieszania przejazdu. Metodą "połówkową" - najpierw remontowany jest jeden pas ruchu na określonym odcinku - ruch w tym czasie odbywa się wahadłowo pasem drugim - po czym cała praca przenosi się na ten pas drugi. To oczywiście wydłuża całą procedurę. Gdyby możliwe było całkowite wyłączenie drogi dla potrzeb wykonawcy, wszystko skończyłoby się pewnie już w roku ubiegłym. Tymczasem zakończenie robót planowane jest w listopadzie roku bieżącego.
SPRAWDŹ TEŻ: Remont Autostrady A1 na Pomorzu. Są utrudnienia!
Oznacza to, że zmotoryzowanych czeka jeszcze jeden sezon wakacyjny przy utrudnieniach w ruchu. Prace koncentrują się obecnie w Sztutowie i Kątach Rybackich. Jak informuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku, układane są kolejne warstwy konstrukcyjne podbudowy. Ponadto realizowane są roboty brukarskie oraz układana kanalizacja deszczowa.
Właśnie w Sztutowie i Kątach Rybackich znajdują się wspomniane "wahadła". Tam, gdzie tylko było to możliwe, wyznaczono objazdy drogami lokalnymi. W trakcie weekendów oraz przy szczególnie dużym nasileniu ruchu wprowadzane jest ręczne sterowanie przepływem pojazdów na tych odcinkach.
Napisz komentarz
Komentarze