Projekt budowy terminala FSRU polega na zacumowaniu na Zatoce Gdańskiej specjalnej jednostki pływającej (FSRU to skrót od Floating Storage Regasification Unit), umożliwiającej wyładunek skroplonego gazu LNG, jego składowanie i regazyfikację, łącznie ze świadczeniem dodatkowych usług. Spółka Gaz-System odpowiada za pływający terminal, nabrzeże, podmorski gazociąg od terminala na ląd oraz za gazociągi lądowe rozprowadzające paliwo gazowe do krajowej sieci przesyłowej. Urząd Morski w Gdyni ma natomiast zadanie wybudowania falochronu osłonowego terminala.
Terminal FSRU na Zatoce Gdańskiej coraz bliżej. Ma zabezpieczyć ciągłość dostaw gazu dla Polski
Skąd pomysł zbudowania takiego terminala? Jest on kolejnym elementem zabezpieczenia stabilności i ciągłości dostaw gazu dla Polski oraz innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Dochodzi do tego rozbudowa krajowej sieci przesyłowej, ponieważ, łącznie z terminalem, powstaną nowe gazociągi przez Kolnik i Gardeję. Grupa Orlen już złożyła zamówienie na 100 procent usług regazyfikacji dostarczanego paliwa.
Terminal FSRU na Zatoce Gdańskiej. Podpisano ważną umowę
Gaz trzeba dostarczyć do nowego terminala, stąd umowa podpisana przez przedstawicieli spółki Gaz-System. Określa ona szczegółowe warunki czarteru pierwszej pływającej jednostki regazyfikacyjnej w Polsce. Będzie on wykonywany przez firmę White Eagle Energy Ltd. z Mitsui O.S.K. Lines. To grupa z wieloletnim doświadczeniem w przemyśle żeglugowym, zarządzająca flotą blisko 800 statków. Prawie 120 z nich to jednostki do przewozu skroplonego gazu, w tym 7 to jednostki FSRU. Mitsui O.S.K. Lines jest największym operatorem żeglugowym w tej dziedzinie na świecie.
– Terminal FSRU to strategiczna inwestycja. Wyrazem tego jest przyznanie środków z KPO w ramach programu REPowerEU na budowę części lądowej FSRU. Zakontraktowanie przez Gaz-System jednostki magazynowo-regazyfikującej LNG to kolejny ważny etap tego projektu – ocenił Maciej Bando, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
– Podpisując umowę TCP, osiągnęliśmy ważny kamień milowy. Przy tej okazji chcę wyrazić uznanie dla zaangażowania i wysiłku włożonego w ten proces przez obie strony. Mitsui O.S.K. Lines docenia możliwość przyczynienia się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Wierzę, że ta umowa pozwoli Mitsui O.S.K. Lines wykorzystać bogate doświadczenie i wiedzę z realizacji takich projektów na całym świecie. Z niecierpliwością czekamy na rozwój tego projektu z naszymi cenionymi partnerami i spółką Gaz-System. Jesteśmy przekonani, że to początek długotrwałej relacji opartej na zaufaniu, wzajemnym szacunku i wspólnej wizji przyszłości – powiedział Toshinobu Shinoda, dyrektor zarządzający Mitsui O.S.K. Lines, odpowiedzialny za obszar Europy i Afryki.
Nowy statek zostanie zbudowany w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries na zamówienie White Eagle Energy Ltd. Jednostka będzie miała pojemność ok. 170 tys. m3 LNG oraz moc regazyfikacji na poziomie ok. 6,1 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Pokładowe urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego mają osiągać moc nominalną nie niższą niż 783,5 tys. m3/h.
Czarter statku został ustalony na 15 lat z możliwością przedłużenia. Gaz-System zagwarantował sobie także prawo do wykupu jednostki FSRU.
Napisz komentarz
Komentarze