Na wystawie czasowej w Ratuszu Głównego Miasta zaprezentowane zostaną obrazy z różnych okresów twórczości Olgi Boznańskiej. Obok przejmujących autoportretów zobaczymy wizerunki bliskich artystce osób oraz portrety dzieci. Będzie można również podziwiać martwe natury, kwiaty, widoki wnętrz i oglądane zazwyczaj przez okno pracowni pejzaże.
– Po raz pierwszy artystka doczekała się samodzielnej wystawy w Gdańsku prezentującej jej twórczość, która zyskała szerokie grono sympatyków i naśladowców w naszym kraju i na całym świecie – mówi Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska. – Dzięki uprzejmości i współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie zaprezentujemy ponad 50 wyjątkowych prac, a podczas „Lutego z Boznańską” w przyszłym roku odbędą się spotkania tematyczne poświęcone wystawie.
Olga Boznańska (1865-1940) należy do grona najwybitniejszych indywidualności sztuki polskiej przełomu XIX i XX wieku. Urodzona w Krakowie z matki Francuzki i ojca Polaka, odebrała w historycznej stolicy Polski wstępne, możliwe wówczas dla kobiet wykształcenie artystyczne. Naukę malarstwa kontynuowała w Monachium, a zachęcona sukcesami odniesionymi na skalę europejską w 1898 r. osiadła w Paryżu, stolicy ówczesnego artystycznego świata. Tam rozwinęła się jej kariera międzynarodowej portrecistki.
– Twórczość malarska Olgi Boznańskiej wyrosła w atmosferze nostalgii, ale i fermentu i ożywienia intelektualnego Krakowa fin de siècle. Zainspirowana, podobnie jak Manet, malarstwem Velazqueza, bliska jest duchem koncepcji kolorystycznych Jamesa Whistlera – mówi Urszula Kozakowska z Muzeum Narodowego w Krakowie. – W pierwszych paryskich latach Boznańska tworzyła podczas długich i nużących seansów. Malowała nostalgiczne portrety, z których najefektowniejsze pochodzą z lat 1910-1918, kiedy to subtelne, delikatnie zamglone wizerunki w jasnych, rozbielonych barwach, zwracały uwagę wytwornymi strojami, wyrafinowaną biżuterią, a nade wszystko błyszczącymi oczami i rękami modela. Paryż, z którym związała się do końca życia dawał jej możliwość realizacji marzeń i bycia artystką. A to było dla niej najważniejsze, bo – jak sama podkreślała – z chwilą, kiedy nie będzie już mogła więcej malować, powinna przestać żyć.
Obok portretów w dorobku artystycznym Boznańskiej ważne miejsce zajmują martwe natury. Są to zazwyczaj niewielkie, szkicowo malowane kompozycje, które powstawały okazjonalnie. Nader piękne są wizerunki zawsze obecnych w jej pracowni kwiatów.
W dorobku malarskim Boznańskiej pojawiają się również pejzaże. Zgodnie z relacją Mariana Turwida, który odwiedził Olgę Boznańską w 1937 roku i zamieścił relację na łamach czasopisma „Tęcza”, miała ona powiedzieć, że: „[…] pejzaż jest strasznie trudny. Krajobrazu nie można posadzić na kanapie i kazać mu przychodzić kilkanaście razy do pracowni […]”
Artystka tworzyła obrazy tego typu wyłącznie dla siebie. Dlatego też te niewielkie kompozycje są niezwykle brawurowymi dziełami, w których artystka pozwalała sobie na większą swobodę i odwagę twórczą.
Wystawa czasowa obejmie trzy sale wystaw czasowych Ratusza Głównego Miasta i zaprezentuje obrazy w ujęciu chronologicznym. Uzupełnią ją pamiątki po Oldze Boznańskiej związane z jej pracownią malarską – palety, pędzle czy wciąż nadające się do pracy i niezaschnięte jej farby w tubkach.
Luty z Boznańską
Począwszy od 2024 roku do Muzeum Gdańska zawitają miesiące tematyczne poświęcone wystawom czasowym. Spotkania, prelekcje, debaty będą zazwyczaj odbywały się w czwartki o godz. 17.00, zaś w soboty o godz. 11.00 odbywać się oprowadzania kuratorskie. Udział w tych pierwszy jest wolny, zaś w uprowadzaniach kuratorskich będzie można wziąć udział po wykupieniu biletu wstępu do danego oddziału. Z tematyką wystawy będą mogli się również zapoznać seniorki i seniorzy w ramach programu edukacyjnego Seniorzy do Muzeum! Pełen program zostanie ogłoszony w styczniu 2024 roku.
Wystawę „Olga Boznańska. Z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie” będzie można zwiedzić od niedzieli, 3 grudnia 2023 roku do 16 maja 2024 roku w salach wystaw czasowych na II piętrze Ratusza Głównego Miasta przy ul Długiej 46/47.
Napisz komentarz
Komentarze