Autobusy wodorowe w Gdańsku
Podczas spotkania zaprezentowano autobus, który nie emituje spalin i co ciekawe oczyszcza powietrze. Wodorowy NesoBus był testowany na ulicach Gdańska już w zeszłym roku.
- Nasze autobusy przejeżdżają dziennie prawie 49 tys. km, co daje 16 mln km rocznie - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Umowa najmu, którą dziś podpisujemy jest nowatorską formą dysponowania autobusem. To oznacza tyle, że my będziemy musieli jedynie posadzić tam kierowcę, który otrzyma wynagrodzenie. Cała reszta obsługi autobusu, łącznie z tankowaniem zielonego wodoru leży po stronie naszego partnera. Koszt 10-letniego najmu 10 autobusów to 171 mln zł brutto. Co ważne, w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy wykonawca ma dostarczyć pojazdy do naszego miasta, ale wiemy już, że pierwsze z nich pojawią się już na przełomie marca i kwietnia. Zielony wodór jest rzeczywiście czystym napędem, dlatego w trosce o przyszłe pokolenia i świat, który nas otacza, wynajmujemy autobusy wodorowe na najbliższe 10 lat.
NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami różnych stron świata.
Zeroemisyjność i daleki zasięg
- Za każdym razem z dużą satysfakcją słucham tego typu deklaracji, które coraz częściej się pojawiają ze strony władz miejskich w polskich miastach, dlatego, że to jest po prostu racjonalne. Nieodzowność pójścia w stronę zeroemisyjności w komunikacji miejskiej to jest coś, co jest już mocno zakorzenione w świadomości zarówno władz samorządowych, jak i też mieszkańców większych i też tych mniejszych miast – mówił Maciej Nietopiel, prezes zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. - Ten autobus, który dziś widzimy to dzieło w 100 proc. polskich konstruktorów i inżynierów. Fabryka, która wkrótce zostanie otwarta, będzie w stanie produkować do 100 sztuk autobusów wodorowych rocznie – dodawał.
W ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy wykonawca ma dostarczyć pojazdy do naszego miasta, ale wiemy już, że pierwsze z nich pojawią się już na przełomie marca i kwietnia. Zielony wodór jest rzeczywiście czystym napędem, dlatego w trosce o przyszłe pokolenia i świat, który nas otacza, wynajmujemy autobusy wodorowe na najbliższe 10 lat.
Aleksandra Dulkiewicz / prezydent Gdańska
- Wchodzimy odważnie w nową technologię, ale też z rozwagą, bo będzie to 10 autobusów, czyli 5 proc. floty - podkreślał podczas konferencji Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Dodatkowo, co gwarantuje nam umowa, wszystkie ryzyka, niesprawność, brak odstępu do paliwa czy inne, są po stronie naszego partnera. My mamy tylko obowiązek zapewnić kierowców, którzy te nowoczesne autobusy poprowadzą.
Wyłonione w przetargu pojazdy zasilane będą wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Energia ta pozyskiwana może być z wody, z wiatru, ze słońca, może być to także energia geotermalna, czy pozyskana z biomasy. Wymagany gwarantowany zasięg autobusu to 330 km na jednym tankowaniu. Taki zasięg pozwoli na wykonywanie zdecydowanej większości zadań autobusowych w gdańskiej sieci.
Napisz komentarz
Komentarze