Aż 17,5 mld zł kosztować będzie dalsza modernizacja linii kolejowej nr 201. Jak zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, pozwoli ona nie tylko na zwiększenia atrakcyjności połączeń pasażerskich na Pomorzu, ale także na zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przewozu towarów koleją do portu w Gdyni.
PRZECZYTAJ TEŻ PKP Intercity przedstawia nowy rozkład jazdy. Jak pojadą pociągi od 15 grudnia?
Jakie zmiany nas czekają?
Jak czytamy na stronie Ministerstwa Infrastruktury:
- zmodernizowanych zostanie 27 km linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino wraz z dobudową drugiego toru, która zwiększy przepustowość linii,
- 8 km linii nr 214 Somonino – Kartuzy, co umożliwi powrót pociągów na tę trasę i bezpośrednie połączenie kolejowe Kościerzyny z Kartuzami.
Linie zostaną zelektryfikowane. Prace obejmą także ponad 120 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty i przepusty. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowa lokalnego centrum sterowania (LCS) Kościerzyna.
Przebudowane zostaną stacje i przystanki na linii nr 201:
- Kościerzyna,
- Skorzewo,
- Gołubie Kaszubskie,
- Krzeszna,
- Wieżyca,
- Sławki,
- Somonino.
Dostęp do kolei zwiększy się także dzięki budowie nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii nr 214. Perony wraz z dojściami zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h (obecnie do 80 km/h).
PRZECZYTAJ TEŻ Podróż pociągiem z Kościerzyny do Chojnic krótsza o... 5 minut
Plany do 2030 roku
Modernizacja kolei z Bydgoszczy do Trójmiasta prowadzona jest od 2021 r. W tym roku zakończone zostały prace na bajpasie kartuskim oraz na linii nr 229 Glincz – Kartuzy, wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy.
PRZECZYTAJ TEŻ Tczew mówi stanowcze „nie” przebiegowi trasy do CPK przez miasto
Zasadnicze roboty na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów:
- we wrześniu br. podpisana została umowa na realizację prac na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy;
- w listopadzie ogłoszone zostało postępowanie przetargowe na modernizację stacji Maksymilianowo;
- zakończenie prac (bez odbiorów) na trasie Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest z końcem 2027 r.;
- na pozostałych odcinkach (Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach 4 kontraktów) w latach 2025-2030.
Ważne dla Portu Gdynia, lotniska i PKM
Inwestycja nie tylko poprawi połączenia pasażerskie Trójmiasta i Kaszub z województwem kujawsko-pomorskim, ale także ma istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu.
Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście zelektryfikowanej trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.
Plany obejmują przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, budowę nowych przystanków, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację odcinków linii objętych modernizacją.
Przebudowane perony zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, a na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h).
Napisz komentarz
Komentarze